Graniz

Hanna är mitt riktiga namn, men under gymnasiet tiden så kom "Isak med tre tröjor" på att man kunde kalla mig Graniz. Å Graniz det blev.

2006/03/22

Från djursjukhus till slakteri

I dag var det studiedag- för alla!
Men eftersom jag läser djurkunskap med Brita så var jag inte ledig. Vi skulle åka till Helsingborg och får en rundvandring på deras djursjukhus där(En av veterinärerna från vetrinärerna var där. (Hon med blå mascara))
Brita är ju en hästmänniska så därför hade hon bokat in hos på stordjur. Där vissade Malin oss de olika avdelningar, uppvak, operation, stallen, fölstallet, röntgen, travgången?, löpparbandet, hovslagarens tillhåll, och även när de avlidar hästar.

Lite fakta:
  • De avlidar ca en häst per dag
  • En liten del av dem blir mat eftersom man får inte ha gett sin häst medicin av något slag om den ska bli mat. Resten mals ner och blir gödning.
  • De är två djurvåradare som jobbbar på stordjur på nätterna
  • Man slår ut dåliga tänder på hästar under ifrån
  • Nattetid kan de komma dit akuthästar ändan från Gotland och Danmark!

Efter detta besöket skulle vi till slakteriet SLP (ni känner väl till Pärssons tunnna skivor?)
Inte det trevligaste stället som jag har varit på. Det började med att man skulle klä på sig ett par platsbyxor, ett par plastpåsar på fötterna, en plastskjorta och ett hårnät. Sen bar det i väg. Det första man fär se är en gris. Den har inget skin och här nästan delad mitt i, inte riktigt för huvudet hänger kvar. Sen skulle vi gär i mellan grisarna som hänge på de här krokarna som var upp hända i taket- Löpande band!
Vi såg när de gav grisarna elstötar- så de blev hjärndöda. Sen så skar de någ i halspulsåder- för det sprutade blod. Sen forsatte det- bort med inälvorna, skinnet, dela på den osv.
Det var ett svin det. De små vanliga grisnarna blev bedövade med gas. Sen blev de stukna i halsen med en kniv so mvar kopplat till en slang-De tog tillvara på blodet med.
Det var ganska stor maskiner som änvänders där och ljudnivån var hög. Det var många som arbetade där- men det hade aldrig jag kunnat göra. Usch!

Allanna passar verkligen i hårnättet från slakteriet.
Vad det är för fågel? Jo vi åkte i Önnestadgymnasiets buss, där hittade Allanna sin fågel.
Varför den var där? Jag vill inte veta vad bönderna har gjort i bussen! ;)

1 Comments:

Blogger Madeleine said...

Det är väl inget fel på den bilden.. ;) så slaktare e inte yrket för dig??? Var där ngn som svimmade?? Hehe hade vår klass åkt dit hade säkert hela Åhus-gänget däckat.... eller vad tror du??

8:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home