Graniz

Hanna är mitt riktiga namn, men under gymnasiet tiden så kom "Isak med tre tröjor" på att man kunde kalla mig Graniz. Å Graniz det blev.

2006/03/23

Noll


Noll är ett tal som sägs ha uppfunnits inom tre kulturer. Först ut verkar Kina ha varit, dock utan att verkligen räkna med talet. De nästa två var Indien samt Mayacivilisationen i nuvarande Guatemala, södra Mexiko och norra Honduras.
Av dessa tre var det enbart Maya som räknade med noll och använde negativa tal. Maya använde talen i sin komplicerade Mayakalender.
Europa och västvärlden har dock fått nollan från Indien. Kunskapen och tanken på noll spreds först till arabernas högkultur och därifrån vidare mot Europa och det äldsta europeiska dokumenet med nollan är från år 926. Det arabiska ordet för noll, sifr, blev sedan vårt ord siffra.

Så här breskriver susning.nu noll.
Tänk hur lyckliga vi hade varit utan noll. Jag gillar inte noll. Och framför allt inte efter ida. Känner mig väldigt kass efter dagen som har varit.. hur kul är det att få tillbaka ett prov som man har 0/25 på? Ett matteprov...
Inget som piggar upp precis.

Ska snart åka till Tollarp. Bussen går 18.20 från stan. Vill så gärna träffa Rickard å bli lite ompysslad och omtyckt.

Jag har aldrig fått noll på ett prov. Nu känner man sig ju som värsta IG-barnet. Men Linda sa att jag faktist inte var helt ussel på matte...
Jag trodde inte att jag skulle få IG i matte D, inte en chanse. Jag trodde att jag skulle klara Vg iaf...

1 Comments:

Blogger Madeleine said...

Glöm inte att blennars prov e mkt svårare än vad det nationella är... gå igenom alla uppgifter o se til att du förstår vad du gjort fel så har du lärt dig super mkt!! Puss o KRam

10:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home