Graniz

Hanna är mitt riktiga namn, men under gymnasiet tiden så kom "Isak med tre tröjor" på att man kunde kalla mig Graniz. Å Graniz det blev.

2006/03/23

Runeberg

Hade svenska redovisning ida. Jag och Johanna redovisade om Runeberg. Finlands nationalskald...
Jag tycker hans dikter är så söta. De är så romatiska!

Flickan kom ifrån sin älsklings möte
Flickan kom ifrån sin älsklings möte,
kom med röda händer. -- Modern sade:
»Varav rodna dina händer, flicka?»
Flickan sade: »Jag har plockat rosor
och på törnen stungit mina händer.»
Åter kom hon från sin älsklings möte,
kom med röda läppar. -- Modern sade:
»Varav rodna dina läppar, flicka?»
Flickan sade: »Jag har ätit hallon
och med saften målat mina läppar.»
Åter kom hon från sin älsklings möte,
kom med bleka kinder. -- Modern sade:
»Varav blekna dina kinder, flicka?
» Flickan sade: »Red en grav, o moder!
Göm mig där och ställ ett kors däröver,
och på korset rista som jag säger:
En gång kom hon hem med röda händer,
ty de rodnat mellan älskarns händer.
En gång kom hon hem med röda läppar,
ty de rodnat under älskarns läppar.
Senast kom hon hem med bleka kinder,
ty de bleknat genom älskarns otro.»
/JL Runeberg

Kyssen
Jag kysser dig och ledsnar ej,
och skall jag nån'sin ledsna? Nej!
Nu, goda flicka, svara mig,
vad sällhet kyssen skänker dig!

Du älskar den så väl som jag:
nu säg, vad utgör dess behag?
Jag frågar nu, jag frågte nyss
och får till svar blott kyss på kyss.

Om i min läpp man honung gömt,
du kysste den ej mera ömt;
om galla vore stänkt därpå,
du kysste lika ömt ändå.

Se till, vad förebär du väl,
om någon frågar efter skäl,
om någon oblygt kommer nu
och frågar: Varför kysses du?

Och folket dömer strängt, min vän,
vad skall det säga då om den,
som annat ej än kyssa gör
och själv ej en gång vet varför?

För min del jag ej hittat på,
vad gott i kyssen finnas må;
men jag vill dö, om jag en stund
skall stängas från din purpurmun.
/JL Runeberg